onsdag 10 november 2010

Visst kan man väl lära av andras misstag? Visst? (Nej.)

Tanken med Äldreomsorgsbloggen och LSS-bloggen är att man ska kunna lära sig något av det som finns att läsa där. Ni vet, sprida lite goda exempel. Ta lärdom av varandra. Inte behöva uppfinna ett hjul som redan är uppfunnet.

Fast allt som står på bloggarna är inte goda exempel. En hel del är eländiga exempel. Artiklar om när äldreomsorgen eller handikappomsorgen inte fungerar. Periodvis är det faktiskt rätt så mycket av den varan.

Men visst kan vi väl lära även av de dåliga exemplen? Tänka att "sådär ska vi inte göra". Eller?

Mitt huvudämne på universitetet var pedagogik. Jag vet att det sas att man aldrig ska prata i negationer om man vill få människor att göra något. Man ska inte säga "skrik inte", man ska säga "tala i normal samtalston". Chansen är större att personen i fråga sänker rösten då.

Hm, det talar emot min tanke om att det går att lära av andras misstag. Det mesta talar emot det. Jag lär aldrig av andras misstag. Jag lär mig knappt av mina egna. //Lill

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar