torsdag 10 mars 2011

Städar handväskan, städar huvudet

Varje morgon när jag kommer till jobbet skriver jag en lista över vad som behöver göras under dagen, i prioriterad ordning (även om jag inte alltid håller mig till den ordningen, så duktig är jag inte). Förr skrev jag på post-it-lappar, riktiga sådana, nu för tiden skriver jag på digitala post-it-lappar, och när listan är klar sätter jag igång och betar av. Men så ibland, vissa dagar, när det är lite mer än vanligt i huvudet och mer som ska göras, då behöver jag sortera mentalt innan jag skriver listan, och då brukar jag städa handväskan. För medan jag sorterar och slänger (jag har en stor handväska, full med massa bra-att-ha-saker, men den fungerar dessutom ibland som någon slags papper- och skräpkorg), gör jag detsamma även mentalt. Sorterar och rensar. Tills bara det viktigaste är kvar. Och när jag är klar med väskstädningen då är jag klar med vad som ska skrivas på dagens lista.

Idag började jag med att städa handväskan. Nu ska jag jobba.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar