torsdag 31 mars 2011

Skvallerskryt

När jag gick i andra klass fick jag och mina klasskamrater i uppgift att följa med en förälder till jobbet en dag och sedan skriva och berätta vad föräldern gjort på jobbet den dagen. Jag följde med min pappa till och jag minns att jag sedan skrev att "min pappa gör ingenting på jobbet, han sitter med fötterna på bordet och äter yoghurt". Det där har vi skrattat åt en del och jag skrattar lite nu också när jag konstaterar att jag själv har ett jobb där det går alldeles utmärkt att sitta med fötterna på jobbet och till synes inte göra någonting, även om jag naturligtvis gör det, för jag TÄNKER. Och i mitt fall och i många andras fall är det en viktig, men ibland underskattad och bortprioriterad del, av jobbet. Men nu vad det inte det jag skulle säga. Jag tänkte nämligen att jag skulle uppmana till lite skvallerskryt. Skvallerskryt är när man berättar om en arbetskamrat eller sin arbetsplats för andra personer. Och gör det i positiva ordalag. Berättar om någon som har gjort något bra eller något som fungerar väldigt bra. För sådant finns det alltid massor av, om man bara väljer att se det, vilket är själva poängen. Att välja att se det positiva och att välja att berätta om det för andra - sätta ord på det. För det man sätter ord på, det växer. Mer behöver nog inte sägas. Och med risk för att låta som Mia Törnblom, vill jag ändå uppmana er att sätta igång. Skvallerskryt! Sätt det i system att göra det och det kommer att hända saker på jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar